söndag 23 januari 2011

3 skäl till kravmärkt

1. Djurhållningen - för mig är det viktigt att det kött jag äter, den mjölk jag dricker och de ägg jag kokar kommer av djur som har haft det så gott som möjligt och fått leva så naturligt som möjligt. Då jag misslyckats som vegetarian otaliga gånger så har jag fått ge efter och det är först nu som jag hittat en livsstil som jag känner att jag mår bra av på alla plan.

2. Giftfritt - jag vill inte köpa grönsaker som jag vet har blivit besprutade med olika sorters bekämpningsmedel. Vi utsätts för så mycket gifter dagligen att jag vill försöka kontrollera det som tillförs mig så gott det går.

3. Miljö - genom att välja svenskt kravmärkt i största möjliga mån så känner jag att jag gör åtminstone litegrann för att bidra till en bättre miljö. Givetvis är klimatfrågan mer komplicerad och även kravmärkta varor kan vara miljöbovar, detta är jag medveten om, men just nu så är detta det bästa alternativet för mig.

Det finns många goda skäl att välja kravmärkt, på KRAVs hemsida kan ni läsa om märkningen och även hitta produktlistor på kravmärkta varor och deras återförsäljare.

Vill dock understrycka att jag med bloggen vill inspirera, inte ge dåligt samvete, tvinga på eller försöka visa mig duktig. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar