söndag 16 januari 2011

Veckomatsedel

Efter 40-årsfesten i december och jul- och nyår så har jag tappat greppet om kosten. Slarvet har tagit över och kroppen är i obalans, sockerintaget har ökat markant. Dags att ta tag i detta nu och som ett första steg har jag gjort en veckomatsedel. Efter utforskning i kokböcker, kikande i kyl, frys och skafferi så har jag kommit fram till följande:

Söndag

Makarongratäng med fetaost och fejcon
Tänkte först göra canneloni, men jag har inga bra lasagneplattor hemma så det får bli Änglamarks makaroner i ugn i stället. Gör en sås på grädde, tomat och spenat som jag häller över.

Måndag

Baka bröd
Det är dags att fylla frysen med bröd igen då vi varit utan sen sista frallan åts upp. Har saknat knäckebröd så kommer att göra en variant på det jag bakade till jul, ett recept som för övrigt kommer upp på bloggen i dag. Sedan vet jag inte om det blir limpa eller ljus kavring. Ska rota runt bland recept först. Eventuellt kanske jag tar julbrödet som grund fast med annan kryddning och gör ett bröd av det. Om jag orkar och hinner så blir det även ett gäng hamburgerbröd gjorda. Stora bakardagen! =)

Kycklinglår med dragon och soltorkad tomat
Jag har två kycklinglår från Bosarp i frysen som det är dags att äta upp. Har förr använt ett recept från kokboken Nästan Vegetariskt av Josceline Dimbleby med kyckling, dragon och soltorkad tomat som är väldigt gott och tänkte ha det som grund. Tänker servera det med ris och haricots verts med citron.

Tisdag

Samma som måndag.

Onsdag

Fiskkakor med ärtsallad
Hittade ett enkelt recept i kokboken Fisk och skaldjur från Perragon books. Det är fiskkakor på torsk, lax och potatis. Är inte helt säker på tillbehören än men någon form av ärtsallad blir det.

Torsdag

Fullkornsspaghetti med köttbullar i mild tomatsås
Här har jag inget recept utan tänker pröva mig fram. Ska experimentera med köttbullarna och göra en slät tomatsås av Änglamarks krossade tomater och creme fraiche.

Fredag

Änglamarks hamburgare med egengjorda hamburgerbröd och potatisstänger

Lördag

Eventuellt kommer vi att äta ute. I annat fall får det bli något av det som finns hemma. Kanske potatisgratäng och kravkarré eller thaigryta med torsk eller någonting med räkor.

Sedan är det dags att planera en ny vecka. Recepten kommer i takt med att jag gjort rätterna. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar