måndag 17 januari 2011

Knäckebröd

Idag har jag bakat knäckebröd av samma recept som jag använde till julens knäcke. Grunden kommer från Mannerströms julkokbok, men jag har ju såklart ändrat lite. ;o)

















Mängd: 4 små runda knäcke (två plåtar)
Ugn: 225°C, 8-10 min

Ingredienser

2 dl kravmärkt gammaldags mjölk
1 dl kravmärkt vetemjöl
1 3/4 dl kravmärkt rågmjöl
½ dl grahamsmjöl
1 tsk flytande kravmärkt honung
1 tsk farinsocker
1 tsk salt

Värm mjölken och honungen till 37°C och smula ner jästen. Blanda övriga ingredienser i en bunke och häll över jästblandningen. Rör ihop till en lös och kladdig deg och lägg den sedan i en plastpåse i kylskåpet i ca 1 timme. Använd därefter rikligt med vetemjöl till utbaket så att knäckebrödet inte fastnar på bordet. Dela degen i fyra lika stora bitar och arbeta ut runda kakor som görs 1 - 1½ mm tunna. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper och jäs dem under bakduk i 30 min. Sätt ugnen på 225°C och nagga brödet innan gräddning, grädda i 8-10 min. Låt dem svalna på galler och låt dem ligga framme och hårdna ca 1 dygn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar