måndag 3 januari 2011

Julens mat i bilder

Eftersom julen varit och alla säkert är mätta på julmat så blir det ingen receptorgie, däremot är det bara att höra av sig om man vill ha ett recept. Däremot vill jag visa julmaten i bilder!

Julkola med ingefära


Gjorde en julklappspåse till min syster med lite smått och gott!

Julbröd, knäckebröd, rödbetssallad och senap


Julskinkan blev ju en historia för sig. Min oro för att inte hinna få i alla fall en ekologisk gjorde ju att jag var ute i ruskigt god tid. Resultatet blev en färdigkokt, ekologisk skinka från Änglamark. Några veckor senare fick jag reda på att krav-märkt skinka skulle släppas ut i butiker och sedan så upptäckte jag att det fanns okokt Änglamark-skinka i min lokala butik. Jaja, jag gjorde mitt bästa i alla fall. =)

Här är det ekologiska och kravmärkta julbordet (med undantag för vegefärsen, osten, böcklingen, romen, gräslöken, senapspulvret, ansjovis och matjessillen som vi inte fick tag på kravmärkt). Prinskorven är endast ekologisk, men i övrigt är det kravmärkt mat.

Sillen 

Gubbröra

Gravad- och varmrökt lax

Ägghalvor med sillrom och majonnäs
Rödbetssallad


Senap med melass och nejlika

Vegetariska färsbullar

Janssons frestelse

Böcklinglåda
Ja det var vår julmat.

Gott Nytt Matår!

2 kommentarer:

  1. Tack! Det var smaskigt och konstigt nog blir jag sugen på all denna mat när jag tittar på bilderna. *s* Borde ju vara trött på den!

    SvaraRadera