söndag 13 februari 2011

Vegetariskt?

Jag har fått önskemål om mer vegetariskt i min blogg. Ja, det kommer, jag lovar. Vill först berätta anledningen till varför det är så lite vegetariskt. Poängen med mitt livsval är som jag skrivit tidigare att jag vill äta kravmärkt så att jag slipper många av dem tillsatser som tillförs maten som vi faktiskt knappt vet vad det är. Artificiella smak-, förtjocknings-, färg- och konserveringsämnen. Problemet med vegetarisk kosthållning för mig är att jag inte äter bönor, linser och liknande vilket tar bort en viktig ingrediens för att kroppen ska må bra, detta gör att jag vid tidigare vegetarianförsök fått förlita mig på halvfabrikat. Halvfabrikat som oftast färdats lång väg och som också innehåller tidigare nämnda ämnen. Jag kom fram till att en kravmärkt mathållning är den bästa för mig.

Djurhållningen inom köttindustrin har alltid bekymrat mig och jag har växt upp med dåligt samvete, när nu kravmärkt kött finns mer tillgängligt så får jag en möjlighet att hålla god kost samtidigt som jag vet att djuren har det så bra som möjligt. Grisarna bökar ute, hönsen sprätter ute och de får foder som kommer från kravmärkta gårdar.

Min sambo är fiskvegetarian och han kommer att så småningom bidra med vegetariska recept här i bloggen. Just nu är det tiden som har fattats. =)

Håll ut som sagt, jag lovar mer vegetarisk mat!

/Maya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar