torsdag 4 november 2010

Tonfiskpasta med sting

Jag har aldrig haft tonfisk som favorit, vi köper hem de där tokbilliga och ynkliga små burkarna men jag glömmer bort att de finns i skåpet. Så igår hamnade jag i matpanik, ni vet när blodsockret inte går att hitta och det blåser spikar ur både ögon och mun. Jag hade ingen aning om vad jag skulle göra för mat. Till slut hittade jag en av de ynkliga små burkarna där längst där inne i skafferiet. Det blev i alla fall en väldigt god tonfisksås krossade tomater och creme fraiche, givetvis med lök och vitlök och en gnutta cayenne. Överraskande gott, serverad med Änglamarks spaghetti! Tonfisken är tyvärr inte kravmärkt.





Mängd: 1 portion

Ingredienser

1 portion Änglamarks spaghetti

½ burk delfinvänlig tonfisk
½ burk Änglamark krossade tomater
2 msk Arla ekologisk creme fraiche 34%
2-3 msk Änglamark majskorn
½ finskuren liten kravmärkt lök
1/4 solovitlök
1 tsk Änglamarks spanska olivolja
1 tsk flytande kravmärkt honung
salt
svartpeppar
cayennepeppar

Koka upp pasta vattnet och ha i pastan. Häll oljan i en liten kastrull, pressa i vitlöken och fräs med löken. Låt fräsa nån minut. Häll i de krossade tomaterna och krydda med honung, salt och svartpeppar. Låt koka en stund och rör sedan i creme fraichen, tonfisken och majsen. Avsluta med cayennepeppar. Låt puttra i ett par minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar