torsdag 4 november 2010

Kaneldoftande rågkök...

Ja så blev det idag. Efter inhandlandet av flera olika kravmärkta mjölsorter igår så var baksuget enormt idag. Spenderade en stund med att bläddra i olika kokböcker, titta på mjölpåsarna, fundera över vad jag ville ha för bröd. Eftersom jag är nybörjare så är jag inte säker på hur man kan blanda mjölsorter, mängden vätska etc. Hittade ett nybörjarrecept i en brödbok och det fick bli min grund i alla fall. Det blev ett bröd bakat på rågmjöl, grahamsmjöl och vetemjöl med vatten, rapsolja, sirap, kokt potatis och solrosfrön. Kan tillägga att idag var allt Krav-märkt förutom salt och jäst. När degen jäst en stund så kände jag mig rastlös och det dåliga samvetet över korgen med äpplen på balkongen tog över. Slängde ihop Äppel- och kanelmuffins där grunden är mitt egna muffinsrecept. Blev riktigt gott! =o)







Mayas råg- och grahamsbröd

Mängd: ca 2 mellanstora runda bröd och 8 st frallor
Ugn: 200°C, 15 min småbröden och 25 min de större

Ingredienser

50 g jäst
6 dl vatten, 37°C
3/4 msk salt
½ dl Änglamark rapsolja
1 msk ljus kravmärkt sirap
2-3 st kokta kravmärkta potatisar
4 dl kravmärkt rågmjöl
4 dl kravmärkt grahamsmjöl
6-8 dl kravmärkt vetemjöl

Värm vatten, rapsolja och sirap till 37°C och blanda med jästen i en degbunke. Rör ner salt och pressa i potatisen. Blanda ner allt rågmjöl och allt grahamsmjöl. Rör sedan ned några dl vetemjöl för att få degen smidig och blank, akta så att den inte blir för torr. Arbeta degen kraftigt och låt den sedan jäsa i bunken under bakduk i 40 min.

Knåda degen ordentligt i 7-10 min på mjölat bakbord, baka in resten av mjölet men se till att inte ta mer mjöl än vad som står i receptet. Dela degen i två delar, den ena rullar du till en längd och delar i 8 delar som du sedan rullar till bullar. Den andra delen delar du i två och gör till två runda bröd. Lägg på bakduk och låt jäsa i 20 min.

Lägg bröden på bakplåt med bakplåtspapper och grädda (i mitten av ugnen) småfrallorna i 15 min och de andra två bröden tar du ut efter 25 min. Låt dem svalna på galler under bakduk.

Äppel- och kanelmuffins

Mängd: 15-20 st (beroende på formarnas storlek)
Ugn: 200°C, 10-15 min.

Ingredienser

2 Änglamark kravmärkta ägg
1½ dl kravmärkt socker
125 g äkta smör
3 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2½ dl kravmärkt vetemjöl
2-3 små äpplen eller 1 stort
kravmärkt kanel

Smält smöret och vispa ägg och socker pösigt. Vispa i vaniljsocker och bakpulver i sockersmeten och blanda ner det smälta smöret. Rör i mjölet. Gör små tärningar av äpplet och blanda i smeten. Häll upp i formarna och toppa med kanel. Grädda mitt i ugnen i 10-15 min. Känn med potatissticka.

2 kommentarer: