måndag 29 november 2010

Mayas milda julbröd

Så till slut bestämde jag mig för hur jag skulle göra brödet. Tidigare har vi använt färdig vörtblandning men jag vill ha min egen smak på brödet. Tyvärr fanns inte de kryddor jag ville ha som kravmärkta, men jag gav efter och köpte ändå. Bättre hembakt än köpt! Kikade igenom lite recept och bestämde mig för nejlika, pomerans och ingefära.




























Mängd: 2 runda bröd
Ugn: 175°C, 40 min 

Ingredienser

50 g jäst
8 dl kravmärkt rågsikt
2 dl kravmärkt rågmjöl
2 dl kravmärkt vetemjöl (varav 1 dl till utbak)
1½ dl kramärkt mellanmjölk
1½ dl porter
1½ dl Apotekarnes julmust
50 g smör
1/3 dl kravmärkt ljus sirap
2 tsk salt
1 tsk mald ingefära
1 tsk malet pomeransskal
1 tsk mald nejlika

Smula ner jästen i en degbunke och smält smöret. Häll i mjölk, porter, must och sirap. Låt degvätskan bli 37°C och häll lite av den över jästen, rör om så att den löses upp i vätskan. Häll på resten och blanda därefter i några dl sikt plus kryddorna. Arbeta in resten av mjölen så att degen blir kladdfri. Strö över lite vetemjöl på degen, lägg på en bakhandduk och låt jäsa dragfritt i minst 40 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig, ca 5-10 minuter. Skär av en lite bit till dekoration och dela sedan degen på mitten. Forma två runda bröd och lägg på bakplåtspapper på plåt. Forma dekorationen och smycka bröden. Lägg på bakduken igen och jäs ytterligare ca 40 minuter.

Grädda sedan bröden i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. Pensla dem med vatten när de tas ut och låt de sedan svalna på grillgaller. Lägg inte på bakduken förren vattnet dunstat av och bröden är torra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar