fredag 19 november 2010

Julen nalkas...

...äntligen! I år tänker vi fira här hemma och inte fara iväg runt halva Sverige. Det blir jag, min sambo och min syster och det ska bli riktigt skönt. Julstöket är det bästa som finns och det är dags att börja planera nu. Redan 1:a advent kommer vi att fuska jul, en tradition numer. Vi började redan för 6-7 år sedan när vi bodde i Åkersberga. Minns det så väl för precis som vi satte oss till bords och tände första ljuset så började grannarna att bygga i sin lägenhet. *s* Jag brukar vara ganska blyg, men jäklars va fort jag sprang i trapphuset, knackade på dörren och bad de vänligt men bestämt att respektera att det faktiskt var 1:a advent! Jag är verkligen inte alls religiös - för mig handlar advent och jul om MAT och GODIS! Detta skall icke störas! =)

Nåväl, vår tradition är alltså att börja dagen med att PYNTA! Ja ok, inte så hysteriskt som det låter utan gardinerna ska strykas, adventsljusstaken skall dekoreras och ljusstakarna ska fram i fönstren. Kanske smiter en liten tomte ur sin kartong också och gömmer sig bakom en gardinkant, en plåtburk eller bland kryddorna. Mer än så får jag inte pynta. Min sambo fyller år 14 december och jag har lovat honom att inte julpynta allt förrän efter hans födelsedag. Jag har full förståelse och respekterar det till fullo. Men, han slipper inte undan pepparkakor, glögg och annat som smakar och doftar jul - där går gränsen.

Hur som helst, så spenderar vi förmiddagen med att pynta, därefter ska maten förberedas. *ler det bredaste leendet* Jajemen, minijulbordet 1:a advent är ett måste. Janssons frestelse, köttbullar, sill och potatis, lax och ett gott bröd med gräddost. Apotekarnes Julmust såklart och till senare glögg och pepparkakor (köpta för pepparkaksbaket kommer senare i december). Ja jag sitter här och dreglar lite nu. =) Längtar efter dofterna, värmen, ljuset i fönstren och smaken av jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar