onsdag 1 december 2010

Potatis- och rödbetssallad

















Ingredienser

2 kravmärkta rödbetor
3 kravmärkta kokta fasta potatisar
4 msk Arla ekologisk creme fraiche 34%
4 msk Arla ekologisk gräddfil
2 tsk Johnys ekologiska senap - sötstark
kravmärkt vitpeppar
kavmärkt purjolök
svartpeppar
salt

Koka rödbetorna med skalet på i ca 30-60 minuter tills de blir mjuka - känn med sticka. Skär potatisen i lagoma bitar och blanda i ordning creme fraiche och gräddfil med senapen och kryddorna. Skiva purjolöken och blanda i. Skölj rödbetorna under kallt vatten och skala dem. Skär dem i mindre bitar och låt svalna. Blanda försiktigt i potatisen i såsen och gör det samma med rödbetorna när de har kallnat.

4 kommentarer:

  1. Det ser helt fantastiskt gott ut. <3
    Tror du det blir helt förstört om man tar lättare CF?

    SvaraRadera
  2. =) Nej det tror jag inte. Alltså fett är ju smakbärare så det är klart att det blir annorlunda, men jag tror faktiskt att det blir gott ändå. Smaka av med kryddor bara och var lite försiktig med senapen först så att inte den tar överhanden. Tänk att mat kan vara så vacker! Rödbetor är underskattade! =)

    SvaraRadera
  3. Det blev supergott!! :-D Blev tvungen att ändra lite för jag glömde köpa purjo, och så hade jag i lite fettfri majjo också. Supermumsigt! :-D

    SvaraRadera
  4. Ja recept är ju till för att ändras i, som jag håller på och receptjagar och sen bygger eget. Ser recept mer som inspiration och vägledning än något man följer exakt. =) Kul att det blev gott och majo åker nog ner i nästa gång. =D

    SvaraRadera