tisdag 7 december 2010

Ekologiska clementiner igen

Jag tycker att upplevelsen av kravmärkta och ekologiska varor är viktig att tala om. Jag vet första gången jag smakade på Änglamarks krossade tomater och insåg att jag faktiskt tycker om krossade tomater - det var en mycket friskare, fräschare och äkta smak än på de krossade tomater som man hittar i de icke-ekologiska.

Hur är min upplevelse av ekologiska clementiner då? Ja, smaken är svår att jämföra med andra för det har varit lite lotteri genom åren - vissa clementiner har verkligen smakat fantastiskt, medans andra inte smakat någonting. Dessa ekologiska clementiner, efter tredje inköpsvändan, smakar hittills jättebra och friskt! Det jag märker skillnad på är mitt "clementinfinger". Japp, varje vinter har jag clementinfinger - jag äter så många clementiner om dagen att jag hinner få en torr beläggning på skalfingret. Men inte i år - inser att den metalliska smak jag brukar känna om jag råkar komma åt fingrarna med munnen direkt efter skalning, att den är borta. Alltså - beläggningen på mitt clementinfinger är med andra ord någon form av bekämpningmedel eller annat medel som tillförs clementinerna. Ryser när jag tänker på andra citrusfrukter och hur man använder skalet i maten. Nej, i år är första året jag slipper mitt clementinfinger och jag är så tacksam över att Coop tillhandahåller ekologiska clementiner!

Har ni några upplevelser av kravmärkt kontra icke-kravmärkt? Smakar det annorlunda? Luktar det annorlunda? Berätta gärna! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar