torsdag 2 december 2010

Dyrt eller inte?

Ja så vad kostar all denna kravmärkta och ekologiska mat? Ja det är en bra fråga. Jag kommer så småningom att göra uträkningar och skriva ner priser per rätt eller inköp, men har inte riktigt kommit dit än. För oss har det varit en förändring över tid. För några år sedan började vi köpa enbart kravmärkt mjölk, det var när vi bodde i Norrköping och handlade på Hemköp på Kungsgatan. De är den enda butik jag varit in i som hade exakt samma pris på kravmärkt mellanmjölk som den icke-kravmärkta. Från början var det en rad kravmärkt mellanmjölk på en hylla, men allt eftersom kunderna upptäckte priset så ökade det till en hylla och till slut till en egen vagn. De blev beviset för oss att man kan hålla nere priserna om man vill. Det var även då vi började med kravmärkta ägg, att medvetet välja icke-krav för att spara några få kronor och veta att man bidrog till en fruktansvärd industri fick oss att ta ett beslut vi aldrig ångrat. För det första måste jag säga att kravmärkta ägg är mycket godare, likaså mjölken - allra helst Hjordnäras mjölk, men att veta att dessa hönor har det bra mycket bättre än de andra hönsen och att veta att vi slipper kemikalier som kommer genom hönsens foder.

Det var på samma Hemköp som vi åt kravmärkt lax första gången och som vi på fullt allvar började se över vår kost. Så genom åren har det utökats, enbart kravmärkt torsk, kravmärkt ketchup, ägg, krossade tomater, lök, potatis, mjölk, bregott, lax, senap, majonnäs, sylt, tomater, morötter och mycket mer. Det är först nu, det senaste halvåret som vi i princip enbart köper kravmärkt och det är först nu, de senaste två månaderna som vi bara bakar vårt eget bröd. Som sagt - det har tagit några år. Vi har en bit kvar. Smör är något vi inte köper kravmärkt för det är lite för dyrt än, likaså ost (vilket vi sällan har hemma) och sådana varor som inte går att hitta kravmärkt eller ekologiskt. Idag kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till Euroshopper. Det som gjort mig lycklig sen vi flyttade till Göteborg är utbudet av fläskkött. Här kan jag få en balanserad kost och faktiskt köpa blandfärs, karré, grytbitar och fläskfilé varav allt detta är kravmärkt - tack vare Änglamark. Jag äter inte rött kött och jag äter inte bönor och linser, så jag måste få i mig mitt protein. Dessutom älskar jag ju att laga mat. =)

Hur har vi då råd? Ja något som kommit naturligt med kostomläggningen är att mycket skit har slutat inhandlas, vi handlar inte lika mycket chips och godis, inte lika mycket pizza och annan snabbmat och inte lika mycket dyrt bröd eller halvfabrikat. Så merkostnaden är nog inte så stor som man kan tro från början. Vi väljer att lägga pengar på kosten och det får gå före onödig shopping. Vi handlar inte längre dyra shampon och liknande utan allt från deo till tvättmedel är Änglamark. Där har vi faktiskt sparat in pengar. Deras diskmedel är dessutom outstanding.

Men håll ut, någon gång i början på nästa år räknar jag med att ha kostnadsuträkningar med på bloggen.

2 kommentarer:

  1. När jag bodde i Göteborg för 7 år sedan var Konsum påp Mariaplan en av Göteborgs mest ekologiska butik. Där kunde man en gång hitta eko parika som var billigare än vanlig parika. Hur det är nu vet jag ju inte.
    Sedan har du säkert hittat till FRAM, som jag saknar den butiken!
    På det hela taget var det då billigare och lättare att handla ekologiskt i Göteborg än här i Karlskrona.
    Men nu är priserna bättre även här så vi håller också på att sakta ställa om.
    Vi nhar www.lotuseco.se här i stan och de har lite granna.
    Tack för en bra blogg :o))

    Henrietta från katter.nu

    SvaraRadera
  2. Hej Heniretta! Vi har också hittat eko-varor som faktiskt varit billigare än icke-eko. Vi jublar varje gång! =)
    Tack för tipset om FRAM, jag googlade och hittade det så det kommer absolut att bli flera besök där framöver.
    Det är svårt med de mindre städerna för efterfrågan är ju oftast inte lika stor och jag kan tänka mig att det är svårt för butikerna att introducera nya eko-varor, men jag tror ändå att det kommer att bli en boom även i mindre städer inom ett par år. =)
    Tack för din kommentar och kul att du gillar bloggen! =)

    SvaraRadera